Zakończyła się budowa mostu kolejowego w Dąbrówce. 234-metrowy obiekt powstał w ramach przekładania linii kolejowej przy zbiorniku wodnym Świnna Poręba. Wybudowała go Skanska na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie. Pozostały jeszcze prace wykończeniowe.
Wybudowany w Dąbrówce most jest częścią projektu przełożenia fragmentu linii kolejowej Kraków-Zakopane na odcinków Stryszów-Sucha Beskidzka. Budowa nowej trasy kolejowej jest konieczna, ponieważ część obecnych torów znajdzie się pod wodą po zalaniu zbiornika Świnna Poręba.
Na nowej trasie kolejowej, którą buduje Skanska na zlecenie RZGW w Krakowie wzdłuż brzegów przyszłego zbiornika Świnna Poręba, powstają dwa mosty kolejowe. Pierwszym jest wspomniany już most w Dąbrówce, który ma 4 przęsła, długość 234 m i wysokość 27.
Prace konstrukcyjne na obiekcie są już w całości zakończone. Zostało nam do wykonania już tylko malowanie obiektu i drobne prace wykończeniowe, z czym poczekamy do wiosny – mówi Jacek Kapałka, kierownik budowy, Skanska.Większy, prawie 400-metrowy most na zlecenie RZGW w Krakowie Skanska buduje w Zembrzycach k. Suchej Beskidzkiej. Będzie to 7-przęsłowy most o konstrukcji łukowej, usytuowany na podporach o wysokości 24 m.
Most powstaje nad rzeką Skawą. Gotowe są już 4 z 7 przęseł, kończymy też budowę piątego przęsła, zostaną nam więc jeszcze dwa do wykonania. Most ten będzie największym tego typu obiektem w Małopolsce– tłumaczy Jacek Kapałka.Po zakończeniu budowy tym 400-metrowym mostem na trasie Kraków-Zakopane pasażerowie kolei przejadą nad lustrem wody zbiornika Świnna Poręba.
Poza dwoma mostami kolejowym, przy zbiorniku Świnna Poręba Skanska buduje jeszcze trzeci most – drogowy. Przebiegnie po nim nowa droga Stryszów-Zembrzyce. Most drogowy powstaje w Dąbrówce tuż obok mostu kolejowego.
Budowę obiektu drogowego rozpoczęliśmy we wrześniu. W tej chwili powstają podpory mostu, a zimą zaczniemy stawiać rusztowanie, które będzie nam służyć do budowy konstrukcji– mówi Jacek Kapałka.Most drogowy w Dąbrówce i kolejowy w Zembrzycach będą gotowe w grudniu 2014 roku. Ze względu na to, że po napełnieniu zbiornika Świnna Poręba, część trasy kolejowej Kraków-Zakopane będzie zalana, przełożenia wymaga ponad 8,5 km linii kolejowej na trasie Stryszów-Sucha Beskidzka.
Z tego wykonaliśmy już około 6 km nawierzchni kolejowej, złożonej z torów, podkładów i tłucznia. Jeszcze w tym roku ułożymy tory na gotowym już moście w Dąbrówce – mówi Marek Niziołek, kierownik budowy, Skanska.Znacznie zaawansowane są też prace związane z budową m.in. sieci teletechnicznej, systemu sterowania ruchem kolejowym, układaniem kabli. Zakończenie prac nad przełożeniem linii kolejowej na odcinku Stryszów-Sucha Beskidzka planowane jest na grudzień przyszłego roku.
Pracom związanym z przełożeniem linii kolejowej towarzyszy także budowa nowej drogi ze Stryszowa do Zembrzyc, realizowana również przez Skanska na zlecenie RZGW w Krakowie. Będzie miała długość 5,4 km i jezdnię szerokości 6 m. Droga zostanie wyposażona w chodnik o szerokości 2 m, pobocze o szerokości 1,25 m, oświetlenie oraz kanalizację deszczową. Budowa drogi została podzielona na dwa odcinki: w gminie Zembrzyce powstanie 2,24 km, a w gminie Stryszów 3,17 km drogi.
Zbiornik wodny Świnna Poręba jest realizowany od 1986 roku. Zapora umiejscowiona jest na rzece Skawie, która jest dopływem Wisły w woj. małopolskim. Zbiornik będzie się rozciągał od miejscowości Świnna Poręba do Zembrzyc na długości ok. 11 km. Ma mieć pojemność ponad 160 mln m³ i powierzchnię 1,35 tys. ha przy maksymalnym spiętrzeniu. Inwestycja Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie jest finansowana z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Iwona Walczak (Skanska)
Fot. Robert Jaskot, Skanska
NAPISZ DO NAS: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Fot. Robert Jaskot, Skanska
NAPISZ DO NAS: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
Czytaj:
Dodaj do ulubionych
Komentarze
(12)
Redakcja serwisu Wadowice24.pl nie odpowiada za komentarze zamieszczone pod artykułami i nie utożsamia się z ich treścią. Jednocześnie podkreślamy, iż nie jest to miejsce dla poniżania mieszkańców, wierzących, w tym katolików i innych, oraz sączenia jadu przez osoby nienawidzące Wadowic i wszystkiego, co jest z naszym miastem związane. Forum jest miejscem wymiany opinii użytkowników, myśli, informacji, nawiązywania kontaktów i rodzenia się inicjatyw. Eliminowane będą wszelkie wpisy wielokrotne, zawierające wulgarne słowa i wyrażenia, groźby karalne, obrzucanie się obelgami, obrażanie forumowiczów, członków redakcji i innych osób.
...
Magik z M.Wadowity komentuje +0
NASTEPNY KNOT BUDOWLANY
Zgłoś nadużycie
Zgadzam się
...
mim komentuje +2
niestety nie da się połączyć tych dwóch mostów , z prostej przyczyny Most kolejowy- inne wytyczne inne obciążenia, mosty drogowe inne obciążenia. muszą być zachowane odległości pomiędzy torowiskiem a drogą.
Zgłoś nadużycie
Zgadzam się
...
To komentuje +1
@sprawiedliwy
Nie dało się bo szybciej, łatwiej i TANIEJ jest wybudowanie 2 osobnych mostów.
Nie dało się bo szybciej, łatwiej i TANIEJ jest wybudowanie 2 osobnych mostów.
Zgłoś nadużycie
Zgadzam się
...
sprawiedliwy komentuje +4
Czemu nie można było połączyć linii kolejowej i drogi na jednym, szerszym moście. Mam nadzieję, że ktoś odpowie za defraudację środków państwowych.
Zgłoś nadużycie
Zgadzam się
...
jaaaaaaaaaaa komentuje +4
zdjęcie 7 pendolino raczej po tych krzywych torach nie pojedzie
Zgłoś nadużycie
Zgadzam się
...
Cieszący się Gienio komentuje +4
Piękne będzie to nasze JEZIORO WADOWICKIE !
Zgłoś nadużycie
Zgadzam się
...
Geograf komentuje +1
Proponuję sprawdzić tej miernocie, która to przepisywała, jaka jest definicja jeziora...
Zgłoś nadużycie
Zgadzam się
...
pachołek starosty komentuje +1
a wystarczyło tylko ,,brody,m wyznczyc a nie wydawac setki milionow na mosty dla cwokow
Zgłoś nadużycie
Zgadzam się
...
sinobrody komentuje +0
A za dwa lata zamkną linię kolejową...
Zgłoś nadużycie
Zgadzam się
...
WALDUŚ WADOWITA komentuje +4
CYCE DĄBRÓWKI - ...nawet podobne!!! :)))
Zgłoś nadużycie
Zgadzam się
...
siudmy komentuje +1
A jakby byla rowerowa droga na warszwe to by bylo git na 120 ekstra sóper na maksa i energia!
Zgłoś nadużycie
Zgadzam się
...
dog komentuje +27
fajnie jeszcze jak by była ściezka rowerowa obok drogi oraz z wadowic przez jaroszowice.
Zgłoś nadużycie
Zgadzam się
Artykuł archiwalny. Komentarze zostały zablokowane
< Poprzednia | Następna > |
---|