Stanowcze "nie" dla południa
Bez dyskusji nad uchwałą przy pełnym poparciu Rada Wadowic przyjęła propozycję burmistrza Ewy Filipiak. "Żaden z południowych wariantów nie może uzyskać naszej akceptacji, ponieważ są one niekorzystne dla rozwoju naszej gminy, stwarzają poważne zagrożenie dla największych osiedli mieszkaniowych Wadowic, Jaroszowic, Gorzenia, Zawadki i Choczni, dewastują niezwykle cenne przyrodniczo tereny zielone oraz naruszają interesy kilkunastu tysięcy naszych mieszkańców" - czytamy w uchwale radnych.
Choć radni już raz odrzucili 12 listopada 2008 roku południowe warianty autostrady, nowa negatywna opinia blokuje wszelkie możliwości szukania rozwiązań przeprowadzenia beskidzkej drogi na południu. Co więcej Rada Wadowic dyplomatycznie, ale jednak wskazała, które z rozwiązań byłyby dla Wadowic satysfakcjonujące.
"Apelujemy do przedstawicieli administracji państwowej i GDDKiA, reprezentujących inwestora, aby skoncentrowali swoje wysiłki planistyczne na wariantach przebiegających na północ od Wadowic, które są mniej szkodliwe społecznie i przyrodniczo (...)" - czytamy w uchwale Rady Wadowic.
Jeśli już budować, to przez Tomice
Nie jest tajemnicą, że na decyzję rady miał też wpływ komitet protestacyjny, który zawiązał się w mieście w listopadzie zeszłego roku i ma duże poparcie społeczne. Do czasu zawiązania komitetu miasto forsowało budowę drogi na południu Wadowic.
Jeśli więc wierzyć burmistrzowi i radnym, to właściwie nie ma wątpliwości, iż samorząd nie chce, by planowana autostrada ze względów społecznych przebiegała przez tereny zabudowane w gminie i w Wadowicach, co najwyżej jedynie w małym fragmencie (wariant tomicki IV C).
>>>Posłuchaj: Witold Gawęda, komitet protestacyjny o uchwale radnych
Teraz jedynym wyjściem z sytuacji dla GDDKiA i rządu jest przekonanie samorządu w Tomicach, by ten zgodził się puścić autostradę do Bielska-Białej i Krakowa przez swoje tereny. Na koniec pozostają jeszcze negocjacje z ekologami. Ale jeśli Tomice, podobnie jak Wadowice odrzucą BDI, autostrady z Krakowa do Bielska-Białej po prostu nie będzie.
Kalwaria zadowolona, blokady nie będzie?
Kalwaryjscy radni i komitety społeczne w tej gminie nowe rozwiązania uznali wstępnie za zadowalające. W najbliższym czasie Rada Kalwarii ma przygotować pozytywną opinię dla budowy Beskidzkiej Drogi Integracyjnej.
Beskidzka Droga Integracyjna
Według założeń nowa droga miała mieć ok. 70 km długości. Inwestorem zadania jest GDDKiA w Krakowie. BDI będzie dwujezdniową drogą klasy GP (główna przyspieszona); każda z jezdni będzie miała po dwa pasy ruchu. Jej dostępność będzie ograniczona, to oznacza, że wjechać na nią i zjechać z niej będzie można tylko na węzłach. Wokół drogi powstanie sieć dróg dojazdowych służących ruchowi lokalnemu, którymi mieszkańcy będą mogli dojechać do swoich posesji, rolnicy do pól uprawnych, a dzieci będą mogły bezpiecznie dotrzeć do szkoły. W ciągu BDI powstaną obwodnice, które wyprowadzą ruch tranzytowy z miast. Planowane są: północna obwodnica Kalwarii Zebrzydowskiej, południowa obwodnica Wadowic, północna obwodnica Andrychowa, południowa obwodnica Kęt i północna obwodnica Kóz. Beskidzka Droga Integracyjna stanie się ważną osią łączącą drogę ekspresową S7 (węzeł Głogoczów) z drogą ekspresową S1 (węzeł Suchy Potok w rejonie Bielska Białej). Dzięki temu połączeniu sieć dróg krajowych w Polsce zostanie powiązana z siecią autostrad w Czechach, co znacznie ułatwi dojazd na południe i południowy – zachód Europy. Cały proces przygotowania inwestycji miał zostać znacznie skrócony, gdyż zwykle w Europie Zachodniej przygotowanie inwestycji do momentu rozpoczęcia budowy trwa 7 lat. Na koniec 2009 roku planowane jest uzyskanie decyzji lokalizacyjnej. Jeśli więc wszystkie zaangażowane podmioty dołożą starań (GDDKiA jest tylko jednym z ogniw w tym łańcuchu), to już w 2011 roku może być wydane pozwolenie na budowę, a sama budowa miałaby być realizowana w latach 2012 – 2014. Szacuje się, że koszt realizacji inwestycji przekroczy 2 miliardy złotych.
NAPISZ DO NAS: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.
< Poprzednia | Następna > |
---|