80600b8365e73d2bc71c05d2e6c45129.html Teatr Próg wygrywa z zawodowcami

Teatr Próg wygrywa z zawodowcami

Środa, 23. Październik 2013 09:01
Drukuj
Wadowicki Teatr Próg wraca z kolejnym wyróżnieniem. Zespół zdobył drugą nagrodę prestiżowego festiwalu „Źródła Pamięci. Szajna-Grotowski-Kantor”, poświęconego trzem reformatorom polskiego i światowego teatru. Sukces Progu jest tym większy, że konkurował z zawodowymi aktorami.


To trzecia edycja tego międzynarodowego festiwalu, który w tym roku został poszerzony o część konkursową. Wzięło w niej udział siedem teatrów zarówno instytucjonalnych, jak i nieinstytucjonalnych z Polski, Francji, Ukrainy. Sukces Progu jest więc tym większy, że Teatr został doceniony w rywalizacji z zawodowymi aktorami.

Źródła Pamięci to istotny punkt na krajowej mapie festiwalowej. Wydarzenie zostało w pełni poświęcone trzem pochodzącym z Podkarpacia artystom – reformatorom teatru polskiego i światowego. Józef Szajna, Tadeusz Kantor i Jerzy Grotowski to twórcy i jedni z pierwszych przedstawicieli teatru awangardowego, którzy swoją najintensywniejszą działalność rozpoczynali na przełomie lat 60. i 70. XX wieku.

Dla Teatru PRÓG,  przedstawiciela współczesnego teatru alternatywnego, to prawdziwy kanon inspiracji, wiążących się ze specyficznym ujęciem ruchu, użyciem muzyki, oprawą wizualną i plastyką sceny.

Kim więc byli wymienieni twórcy i jak kształtowały się współczesne źródła inspiracji? Józef Szajna, reżyser i zarazem współtwórca polskiej szkoły scenografii, tworzył ekspresjonistyczne spektakle podporządkowane wizji plastycznej, w której istotną rolę odgrywało między innymi światło i jego związek ze sceną.

Również teatr Tadeusza Kantora ściśle łączył się z plastyką i malarstwem. W tym przypadku były one jednak zależne wobec stylistyki i tematyki pełnej przeciwstawień, symboli oraz wzruszeń i emocji, które spektakl miał wywołać u widzów. Reżyser ten sprzeciwiał się budowaniu spektaklowej „iluzji”, którą demaskował między innymi poprzez własny, reżyserski udział w przedstawieniu, poprzez upraszczanie środków technicznych, wprowadzanie na scenę ciekawych, często skomplikowanych konstrukcji i rekwizytów pozyskiwanych ze zużytych przedmiotów, desek, zniszczonych tworzyw.

Teatr Jerzego Grotowskiego natomiast przyniósł kluczowe zmiany w sposobie myślenia o sztuce aktorskiej. Zredukowany tekst miał stać się jedynie punktem wyjścia do kreacji i własnej refleksji aktora, a działanie teatralne zamieniono z klasycznego odgrywania postaci w akt twórczy, ofiarowanie wobec widzów. Środkami i narzędziami tego typu aktorstwa są praca z głosem, artykulacją i działaniami ruchowymi, które często wywodzą się z rytuałów i struktur muzyczno - tanecznych tradycyjnych dla różnych kultur.

Podczas rzeszowskiego festiwalu Źródła Pamięci odbywały się prelekcje i wystawy poświęcone tym twórcom, ale co najważniejsze, swoją pracę prezentowali mistrzowie związani z trzema reformatorami. Gośćmi specjalnymi byli Maja Komorowska, która w latach 60. była aktorką Teatru Laboratorium Grotowskiego oraz światowej sławy reżyser Thomas Richards z Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards z Pontedery we Włoszech.

Sam udział Teatru PRÓG w tego typu wydarzeniu to spore wyróżnienie. Tym bardziej cieszy nagroda otrzymana przez zespół za spektakl 90-120-90, który doceniono za ważkość tematu i środki użyte do jego przedstawienia.

Teatr PRÓG
NAPISZ DO NAS: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.